Vroom Funderingstechnieken

01-04-2010, Helma Zonneveld

interim opdracht 
Vroom is een bedrijf met 170 medewerkers met twee personeelsmedewerkers die parttime werken. Wij kregen de opdracht te onderzoeken welke personeelsprocessen beter konden worden georganiseerd. Men verwachtte dat het één en ander kon worden verbeterd; bij elkaar geen hele fulltime P&O-er voor 170 medewerkers, het was bijna onmogelijk dat alles goed was geregeld.

Ik kwam er al snel achter dat de P&O-afdeling groter was dan werd aangenomen. Er was een fulltime personeelsplanner, die hand en spandiensten verleende aan de P&O medewerkster, er was een receptioniste die P&O taken oppakte, er was een salarisadministrateur en een dame voor de urenadministratie.

Het bleek dat een groot accountantskantoor al een grootschalig onderzoek had uitgevoerd naar de interne processen. Het was niet nodig dit nog eens over te doen. Ik pakte het rapport erbij, liet mezelf verder informeren en ging aan de slag. In het rapport zaten functieomschrijvingen en een competentiemanagementsysteem, waarvan mijn P&O-hart sneller ging kloppen. Ik kon meteen aan de slag met het ontwikkelen van beoordelingsformulieren en coachte de managers bij het voeren van de gesprekken. De beoordelingen werden verwerkt in het Personeelsadministratie Systeem, waardoor de personeelsontwikkeling op elk moment meetbaar en inzichtelijk is.

Daarnaast deed ik aanbevelingen voor het verbeteren van diverse juridische stukken; arbeidsovereenkomst, studie-overeenkomst etc. en leverde deze compleet aan. Bij het aannemen van een nieuwe medewerker vult de personeelsmedewerker alleen de variabele gegevens in. Ze hoeft zich verder nergens over te bekommeren, alle benodigde bedingen zijn standaard opgenomen in de overeenkomst. Ook wanneer medewerkers een studie willen volgen, worden goede afspraken gemaakt; rekening wordt gehouden met een terugbetalingsregeling bij uitdiensttreding, wanneer de medewerker stopt met de studie of er te lang over doet om het diploma te halen.

De conclusie was dat een extra personeelsmedewerker niet nodig was, de processen lopen gestroomlijnd. Door deze interimklus is het personeelsbeleid afgestemd op het ondernemersbeleid, medewerkers worden beoordeeld, de personeelsontwikkeling is meetbaar en de juridische stukken zijn in orde.