Nieuwe medewerker

introductie

De introductie van een nieuwe medewerker kan maar beter vakkundig gebeuren. Een nieuwkomer die snel thuis is in de organisatie, voelt zich beter en presteert ook beter.

Met een slechte inwerkprocedure duurt het langer voordat een werknemer effectief is voor het bedrijf. Bovendien kan het leiden tot vertrek van een goede werknemer. Dat betekent dat een nieuw selectietraject moet worden gestart. Zorg dus dat een nieuwe werknemer vooral aan het begin van het dienstverband goed en door ervaren medewerkers wordt begeleid.

Hoe lang een introductie duurt, hangt af van de werkzaamheden die de nieuwe medewerker gaat verrichten, de begeleiding daarbij en de kennis en werkervaring die hij of zij meebrengt.

De volgende punten zijn van belang
Zorg voor een warm welkom (werkplek is gereed, bedrijfskleding licht klaar, visitekaartjes etc.).

Breng de directe collega’s op de hoogte van de komst van de nieuwe werknemer.
Zorg voor een persoonlijk welkom: ontvang zelf de nieuwe werknemer.
Geef uitleg over de organisatie en de organisatiestructuur.
Benoem een begeleider die steeds in de buurt is, kan coachen en vragen beantwoordt.
Overhandig de (veiligheids)procedures die van belang zijn.
Overhandig of bespreek de inwerkprocedure; zorg dat hierin doelen zijn gesteld.

Evalueer
Voer een gesprek aan het einde van de eerste werkweek. Vraag naar de indrukken van de werknemer en naar de wensen en honoreer daar waar ze redelijk zijn. Vraag ook naar de verbeterpunten voor de organisatie (maak gebruik van deze frisse blik op bestaande werkpatronen). Spreek uw verwachting uit dat hij deze ook later bij u uit.
Voer na drie weken een evaluatiegesprek en leg de bereikte doelen naast de besproken doelen bij de inwerkprocedure. Als u een proeftijd van een maand hanteert, is deze bijna voorbij.
Evalueer periodiek de bereikte doelen. Plan deze afspraken op voorhand samen in.

Vertel iets over de bedrijfscultuur

  • (gebruiken, gewoonten, normen en waarden) 
  • Gaat men formeel of informeel met elkaar om (je of u).
  • Van iedereen wordt verwacht dat hij bijdraagt aan het succes van de organisatie. 
  • Kwaliteit en het belang van de klant staan voorop.
  • Jouw deur staat altijd open, een afspraak is niet nodig.
  • Onderlinge samenwerking met directe en indirecte collega’s. 

Denk ook aan de overige zaken
Sleutels en alarm. 

Lunchpauze.
(Niet) roken. 
Nooduitgangen. 
Ziekmeldingsprocedure. 
Functionerings- en beoordelingsgesprekken. 
Personeelsregelingen. 
Etc.

Wanneer je extra tijd en aandacht besteed aan jouw nieuwe medewerker, is deze ook eerder bereid extra tijd en aandacht aan jouw organisatie te besteden.